یک تشبیه

برخی شيشه ها اینگونه هستند كه اگركسي پشت آن قرار داشته باشد  هر دو همديگر را مي بينند.

برخي از شيشه ها هم وجود دارند كه فقط از يك طرف،  قابل دیده شدن است.

نوع اول:

 مانند زمان حضور امام معصوم در بين مردم مي باشد كه همدیگر را با چشم سر مي ديدند و با هم سخن مي گفتند و مردم مشكلات خود را به كمك امامان برطرف مي كردند.

نوع دوم:

مانند رابطه ما با امام غايب است؛ به اين معنا كه امام غايب ما را مي بيند و بر کارهای ما آگاه است؛ اما ما او را نمي بينیم و يا اگر مي بينیم نمي شناسيم.

 یک سوال اساسی ؟

چرا خداوند متعال رابطه با 11 امام را از نوع اول قرار داده است، ولي رابطه با يك امام را از نوع دوم قرار داده است؟

در واقع فلسفه و حكمت انتخاب اين روش چيست؟ 

فلسفه غیبت

غیبت حضرت عیسی

وقولهم انا قتلنا المسیح عیسی ابن مریم رسول الله و ما قتلوه و ما صلبوه ولكن شبّه لهم و انّ الّذین اختلفوا فیه لفی شكّ منه ما لهم به من علم الاّ اتّباع الظّنّ و ما قتلوه یقیناً. بل رفعه الله الیه و كان الله عزیزاً حكیما؛

حکمت غیبت امام زمان علیه السلام چیست؟

1) راز ناگفتنی :

غیبت، سری از اسرار عالم هستی است و علت و سبب اصلی آن، برای مردم مخفی است و ائمه اطهار آن را برای کسی بازگو نکردند

رسول خدا فرمود: «همان حکمتی که در غیبت حجّت های گذشته وجود داشت، در غیبت آن جناب]مهدی موعود[ نیز وجود دارد. اما حکمتش ظاهر نمی شود مگر بعد از ظهور او ...»

2) آزمایش انسان:

غیبت امام عصر نیز یکی از مسائلی است که خداوند به وسیله ی آن بندگانش را مورد آزمایش قرار داده تا به واسطه انتظار و صبر بر شداید و ایمان به غیب تربیت یافته، به کمال برسند.


3) حفظ جان

امامان معصوم علیهم السلام دشمنان قسم خورده ای داشته اند که درصدد قتل و نابودی آنان برآمده اند؛ لذا خداوند به وسیله غیبت جان آن حضرت را از خطر مرگ نجات داده است تا زمین از حجت الهی خالی نماند.

4) رهایی از بیعت ستمگران

از آنجایی که خداوند متعال بنا دارد با ظهور آخرین ذخیره امامت و ولایت بساط طاغوت را برچیند و حکومت نبوی را که برپایه ی عدل و داد می باشد در جامعه  گسترش دهد؛ لذا حضرت در زمانی ظهور می کند که مجبور نشود با هیچ یک از آنان بیعت نماید

5) نبود یاوران واقعی

امام باقر علیه السلام فرمود:

شما مردمانی هستید که در قلبهایتان ما را دوست دارید؛ ولی عملکردهایتان با دوستی ما سازگار نیست و به همین دلیل است که صاحب شما از شما مخفی شده است.

اگر امام زمان علیه السلام ظاهر بود چه محذوری داشت؟

در این صورت وجود مقدس امام زمان- ارواحنا فداه- همواره مورد توجه دو دسته مردم واقع می شد:

دسته اول:

مظلومین و ستم دیدگان که متأسّفانه همیشه عدّه آنان زیاد بوده و هستند و آنان به قصد تظلم و امید و حمایت و دفاع، دور وجود امام زمان علیه السلام اجتماع نموده، تقاضای نهضت و دفاع می نمودند.

دسته دوم:

زورگویان و ستمکاران خونخوار، که بر ملت محروم تسلط یافته و در راه رسیدن به منافع شخصی و حفظ مقام خویش از هیچ عمل زشتی پروا ندارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها :ادامه مطلب